تست تحمل گلوکز دو ساعته کاهش حافظه اپیزودیک را پیش بینی می کند

17سپتامبر 2021- دیابت یک عامل خطر برای زوال شناختی است. در مطالعه ی دانشگاه تورکو و موسسه بهداشت و رفاه فنلاند، محققان مشاهده کردند که بالا بودن قند خون در آزمایش تحمل گلوکز خوراکی دو ساعته، عملکرد بدتر در آزمایش حافظه اپیزودیک پس از ده سال، را پیش بینی می کند. حافظهٔ اپیزودیک یا حافظهٔ رویدادی شامل خاطرات ما از تجارب شخصی خودمان است، نوعی فیلم ذهنی از آنچه دیده یا شنیده‌ایم، به عبارت دیگر، حافظهٔ رویدادی شامل اتفاقاتی است که در زندگی ما رخ داده‌اند و به زمان و مکان خاصی وابسته هستند.کاهش حافظه اپیزودیک یکی از اولین علائم بیماری آلزایمر است.

دیابت به عنوان یک عامل خطر مستقل برای اختلالات حافظه شناخته شده است. مطالعات قبلی نشان داده اند که عوامل خطر دیابت مانند چاقی، سندرم متابولیک و کاهش حساسیت به انسولین با کاهش عملکردهای شناختی و افزایش خطر ابتلا به اختلالات حافظه مرتبط هستند. قند خون ناشتا به اندازه قند خون آزمایش گلوکز خوراکی دو ساعته برای اندازه گیری خطر اختلالات حافظه مناسب نیست و طبق گزارش قبلی از مطالعه ی سلامت فنلاند 2000، کاهش عملکرد حافظه را پیش بینی نمی کند.

غلظت قند خون دو ساعته در آزمایش تحمل گلوکز خوراکی، یک آزمایش رایج در خدمات مراقبت های بهداشتی است، که در آن برای بررسی اینکه آیا فرد به دیابت مبتلا می باشد یا  دچار اختلال تحمل گلوکز است، مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تعریف، هنگامی که سطح قند خون در آزمایش تحمل گلوکز خوراکی دو ساعته از مقدار طبیعی بالاتر می رود اما هنوز معیارهای تشخیصی دیابت را نداشته باشد، فرد در تحمل گلوکز دچار اختلال شده است.

در مطالعه ی جدید، محققان به بررسی ارتباط بین غلظت قند خون آزمایش تحمل گلوکز دو ساعته با عملکرد شناختی پس از یک دوره پیگیری ده ساله پرداختند. در مجموع 961 شرکت کننده به این نظرسنجی در طی سالهای 2000 تا 2002 و سپس 2011 پاسخ دادند. حافظه و سایر عملکردهای شناختی با سه آزمون اندازه گیری شد که معمولاً برای تشخیص و پیگیری بیماران مبتلا به اختلالات حافظه استفاده می شود.

این مطالعه نشان داد که سطح بالاتر قند خون اندازه گیری شده در آزمایش تحمل گلوکز خوراکی در سالهای 2001-2002 با عملکرد ضعیف تر در یک آزمایش حافظه که در سال 2011 انجام شد، مرتبط بود. در این آزمایش حافظه، شرکت کنندگان پس از یک تأخیر زمانی باید تلاش می کردند که فهرستی از کلماتی را که قبلاً آموخته بودند، به خاطر بیاورند.

محققان گفتند: غلظت قند خون اندازه گیری شده در آزمایش دو ساعته ی تحمل گلوکز خوراکی همچنین با کاهش بیشتر نتایج آزمایش حافظه در طول دوره پیگیری مرتبط بود. مهمترین عوامل خطر شناخته شده برای اختلالات حافظه مانند سن، سوابق تحصیلی، افزایش فشار خون، افزایش سطح کلسترول، چاقی، دیابت نوع 2 و سیگار کشیدن، در این تجزیه و تحلیل در نظر گرفته شدند.

در این مطالعه، داده های نظرسنجیpopulation-based Health 2000  و اطلاعات رفاه و اطلاعات تکمیلی آن که در طی سالهای 2001 تا 2002 جمع آوری شده بود و همچنین داده های پیگیری از مطالعه یHealth 2011 ، تجزیه و تحلیل شدند. در اولین نظرسنجی، شرکت کنندگان 45 تا 74 سال سن داشتند (میانگین سنی 55.6 سال).

محققان توضیح دادند که یافته های این مطالعه نشان می دهد که آزمایش تحمل گلوکز خوراکی، به شناسایی بیماران مبتلا به اختلال تحمل گلوکز کمک می کند، پزشکان باید توجه داشته باشند که چنین افرادی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال شناختی قرار دارند و شناسایی هر چه زودتر این افراد برای انجام مداخلات هدفمند مهم است.

این مقاله به صورت نسخه آنلاین پیش از چاپ در 15 آگوست 2021 منتشر شد. این مطالعه قرار است در شماره ی آینده ژورنال Diabetes Care منتشر شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-two-hour-glucose-tolerance-decline-episodic.html